24. nov, 2019

Waar zijn die bankjes

Een post op  FB

                         de rommelpiet heeft de stoelen in de houtversnipperaar gegooid

(bron: studio swing : https://www.facebook.com/taaldans.rekendans.bewegend.leren/)

Afgelopen zomer hebben mijn duo en ik hetzelfde gedaan in onze klas, niet in de versnipperaar maar wel doorgegeven, en meer bepaald onze bankjes in onze zithoek.

Waarom?

Ze waren een bron van ergernis en frustraties... omwille van ruimtegebrek stonden ze knap in de weg maar als bankje zelf vonden onze kleuters het veel leuker om er over te hangen, liggen, wiebelen, enz. ipv er netjes op te zitten. We hadden er al eens stickertjes op geplakt zodat iedereen zijn plekje had maar dat was ook niet doeltreffend, dus... we waagden het er op en gooiden ze als het ware uit de klas. Alleen een vloerkleed (lees novilon) voor onze kringmomenten. We merkten al zowieso dat het rust bracht en ruimte.

Maar september was nog maar pas begonnen en ook nu merkte ik dat zonder bankjes stilzitten ook moeilijk was. De momenten trachtte ik op te vangen met bewegingstussendoortjes of kleuters die het echt moeilijk hadden op een stoel te zetten. We hadden ook kussens en grasmatten in onze klas waar ze op mochten, als visueel signaal... dat werkte even maar dan niet weer.

Tot een paar weken geleden kwam de vraag, moeten er terug bankjes komen maar de nood aan ruimte en bewegen liet het antwoord negatief blijken. Een paar lijnen ducktape als erkenning om op een lijn te zitten hielp wel. We merkten het verschil. Kleuters die het echt lastig hebben met stil zitten tijdens de onthaalmomentjes, verhaaltjes voorlezen etc, zitten op een stoel. Het helpertje en de mosketier mogen in het zeteltje. En ik kan nu met blijheid zeggen dat deze formule werkt.

Kleuters hoeven echt niet lang stil te zitten dus de klassikale momenten worden en zo kort en krachtig mogelijk gehouden of afgewisseld met momentjes van bewegen.

Door te zitten op op de grond worden kleuters gestimuleerd om hun spieren, gewrichten, te gebruiken om een goede houding aan te nemen. W-zitters worden asap gecorrigeerd. Onze kleuters hebben nu een veel breder steunvlak als ze direct op de grond kunnen zitten wat hen helpt om het evenwicht beter te bewaren.

Kleuters die dit lastig vinden dagen we extra uit met oefeningetjes en opdrachtjes die hun houding verbeteren. Dat gebeurt in de bewegingshoek of tijdens tussendoortjes. Nu de bankjes weg zijn is er ruimte genoeg om bv yogahoudingen aan te nemen, te springen, te  rollen, te fikfakken want dat moet af en toe ook kunnen. 

Moeilijk stilzitten heeft meestal te maken met niet-geintegreerde reflexen. Je kan meer en diepgaande uitleg vinden bij #reflexintegratie. Zeker warm aanbevolen om er meer over te lezen en in tussentijd kan je al tegemoet komen aan de beweeglijkheid van kleuters door ze op de grond te laten zitten. 

Heidi Kleuterkracht